Hälsomedvetandet skapar ringar på vattnet

LäskVi har pratat en del om framtidens hälsa och hur människors medvetande kommer att påverka vår framtid och den ekonomiska utvecklingen. Via har siat om att stora koncerner med snabbmat och onyttiga produkter kommer att påverkas kraftigt i framtiden. Redan nu kan vi se effekterna av vårt ökade medvetande kring hälsa och övervikt.

Coca Cola har nu gått ut med att upp till 1800 anställda kommer att varslas över hela världen. Motiveringen till aktionen är att företaget vill effektivisera sig och de poängterar att de kommer att hantera varslet på bästa möjliga sätt för de drabbade.

Coca Cola säger själva att utöver varsel av anställda kommer företaget att förändra sin paketering, sina priser och dra ner kraftigt på marknadsföringen av läskedrycken.

Den verkliga anledningen

Det är ett faktum att försäljning av läskedrycker med socker sjunkit rejält den senaste tiden och detta bekräftar Coca Cola indirekt. Det verkar däremot som att man inte vill erkänna detta utan att i stället skylla på besparingar och effektivisering för att göra bättre resultat.

Konkurrenten Pepsi har arbetar också med liknande förändringar då de påverkas på samma sätt av den nya hälsosynen kring sockrad läskedryck.

Förväntad utveckling

Coca Cola och andra varumärken inom läskbranschen kommer garanterat att klara sig i längden men det kommer att ske stora förändringar framöver, inte minst i deras produktsortiment och produktionen av de olika dryckerna.

Efterfrågan kring produkter som t.ex Coca Cola Zero kommer att öka och så länge ingen forskning visar att dessa drycker innehåller några farliga ämnen så kan vi förvänta oss en stabil, ekonomisk utveckling hos dessa bolag.

Källa: Affärsvärlden